Mary Kay Ash (12 Mei, 1918 – 22 November, 2001) adalah seorang usahawan wanita Amerika yang mengasaskan Mary Kay Cosmetics, Inc.
Mary Kay Ash awal, lahir Mary Kathlyn Wagner di Hot Wells, Harris County, Texas, ialah anak perempuan Edward Alexander and Lula Vember Hastings Wagner. Dia bersekolah di Reagan High School di Houston , dan memperoleh ijazah dalam 1934.
Mary berkahwin dengan Ben Rogers pada usia 17. Manakala suaminya berkhidmat di Perang Dunia Kedua, dan mary pula membuat buku-buku yang dijual rumah ke rumah. Selepas pulangan suaminya dalam 1938, mereka bercerai. Mary pergi bekerja untuk Stanley Home Products. Kecewa apabila terlepas perhatian untuk satu promosi dalam bantuan seorang lelaki yang dia telah dilatih, Ash bersara dalam 1963 dan bercadang untuk menulis sebuah buku membantu wanita dalam perniagaan. Buku bertukar menjadi satu rancangan perniagaan untuk syarikat idealnya , dan pada September 1963, Mary Kay Ash dan suami keduanya memulakan Mary Kay Cosmetics dengan satu $5,000 pelaburan. Sebelum syarikat beroperasi di Dallas, suami keduanya meninggal dunia , dan anak lelakinya, Richard Rogers, mengambil tempatnya. Kedai dibuka pada 1963, tetapi tumbuh dengan pesat, terutama selepas Ash ditemu duga untuk 60 Minutes CBS dalam 1979.
Ash sangat dihormati. Dia mempertimbangkan Golden Rule prinsip penubuhan Mary Kay Cosmetics dan pelan pemasaran syarikat direka bentuk untuk membenarkan wanita untuk maju dengan membantu lainnya berjaya. Dia menyokong "memuji rakyat terhadap kemajuan" dan slogannya "Pertama Tuhan, kedua keluarga, kerjaya ketiga" dinyatakan desakannya yang wanita dalam syarikatnya menyimpan nyawa mereka bertimbal.
Anugerah
Mary berkahwin dengan Ben Rogers pada usia 17. Manakala suaminya berkhidmat di Perang Dunia Kedua, dan mary pula membuat buku-buku yang dijual rumah ke rumah. Selepas pulangan suaminya dalam 1938, mereka bercerai. Mary pergi bekerja untuk Stanley Home Products. Kecewa apabila terlepas perhatian untuk satu promosi dalam bantuan seorang lelaki yang dia telah dilatih, Ash bersara dalam 1963 dan bercadang untuk menulis sebuah buku membantu wanita dalam perniagaan. Buku bertukar menjadi satu rancangan perniagaan untuk syarikat idealnya , dan pada September 1963, Mary Kay Ash dan suami keduanya memulakan Mary Kay Cosmetics dengan satu $5,000 pelaburan. Sebelum syarikat beroperasi di Dallas, suami keduanya meninggal dunia , dan anak lelakinya, Richard Rogers, mengambil tempatnya. Kedai dibuka pada 1963, tetapi tumbuh dengan pesat, terutama selepas Ash ditemu duga untuk 60 Minutes CBS dalam 1979.
Ash sangat dihormati. Dia mempertimbangkan Golden Rule prinsip penubuhan Mary Kay Cosmetics dan pelan pemasaran syarikat direka bentuk untuk membenarkan wanita untuk maju dengan membantu lainnya berjaya. Dia menyokong "memuji rakyat terhadap kemajuan" dan slogannya "Pertama Tuhan, kedua keluarga, kerjaya ketiga" dinyatakan desakannya yang wanita dalam syarikatnya menyimpan nyawa mereka bertimbal.
Anugerah
Semasa hidupnya dan anumerta, Ash menerima banyak kepujian dari kumpulan perniagaan, termasuk Horatio Alger Award. Ash dicetuskan menjadi Junior Achievement U.S. Business Hall of Fame dalam 1996. Satu majlis amal lama untuk amal jariah, dia mengasaskan Mary Kay Ash Charitable Foundation menaikkan wang untuk menentang keganasan rumahtangga dan kanser mengharukan wanita. Ash berkhidmat sebagai pengerusi Mary Kay Cosmetics sehingga 1987, apabila beliau dipilih sebagai Chairman Emeritus. Majalah Fortune mengenal Mary Kay Inc. dengan kemasukan dalam “100 syarikat-syarikat terbaik bekerja untuk di Amerika.” Syarikat juga bernama satu daripada 10 syarikat-syarikat terbaik untuk wanita bekerja. Dia paling mutakhir pengakuan-pengakuan ialah “Equal Justice Award” dari Legal Services of North Texas dalam 2001 , dan “Kebanyakan Outstanding Woman dalam Business dalam Century ke-20” dari Lifetime Television dalam 1999.
Produk-produk penjagaan kulit berasal daripada syarikat ProductsThe berdasarkan satu formula dari seorang penyamak kulit binatang, yang kulit dikatakan menjadi lebih selesa dan lebih jelas daripada umurnya akan menunjukkan terima kasih kepada telah bereksperimen tentang mukanya dengan menggunakan beberapa produk-produk dia telah menggunakan perangkan kulit sembunyi. Beberapa tahun kemudian, Mary Kay terjumpa produk-produk ini, dalam bentuk pelbagai krim yang anak perempuan lelaki itu telah dibangunkan dari formula asalnya , dan bermula menggunakan mereka dirinya. Dia kemudian membeli formula dari keluarga itu dan menggunakan ia dalam garis penjagaan kulitnya.
Di Amerika Syarikat, secara kasar 200 produk kini terdapat daripada syarikat itu. Di negara-negara lain, produk-produk kurang boleh didapati, kerana mereka ialah mencipta semula bertemu undang-undang tempatan atau, lebih biasa, kegemaran pengguna. Misalnya, alat solek untuk pasaran-pasaran Asia ialah kadang-kadang lebih putih daripada alat solek Eropah, sementara alat solek Afrika secara tradisi merupakan lebih banyak hartal daripada alat solek Eropah.
Beberapa produk, seperti Mary Kay Whitener, dicipta untuk banda tertentu atau rantau geografi. Produk-produk dan talian-talian hasil keluaran lain, seperti Mary Kay Limited Edition, diwujudkan untuk mencerminkan perubahan-perubahan berkala.
Dalam awal 1990s syarikat memperkenalkan sejumlah produk-produk alat solek bertujuan untuk pasaran yang sedang berkembangnya di kalangan wanita warna.[samar-samar]
Di Amerika Syarikat, secara kasar 200 produk kini terdapat daripada syarikat itu. Di negara-negara lain, produk-produk kurang boleh didapati, kerana mereka ialah mencipta semula bertemu undang-undang tempatan atau, lebih biasa, kegemaran pengguna. Misalnya, alat solek untuk pasaran-pasaran Asia ialah kadang-kadang lebih putih daripada alat solek Eropah, sementara alat solek Afrika secara tradisi merupakan lebih banyak hartal daripada alat solek Eropah.
Beberapa produk, seperti Mary Kay Whitener, dicipta untuk banda tertentu atau rantau geografi. Produk-produk dan talian-talian hasil keluaran lain, seperti Mary Kay Limited Edition, diwujudkan untuk mencerminkan perubahan-perubahan berkala.
Dalam awal 1990s syarikat memperkenalkan sejumlah produk-produk alat solek bertujuan untuk pasaran yang sedang berkembangnya di kalangan wanita warna.[samar-samar]
Isu
hak-hak asasi haiwan (1980s-1996)Dalam 1989 syarikat mengumumkan satu penghentian sementara pada ujian haiwan produk-produknya, selepas beberapa tahun tekanan dari kumpulan hak-hak asasi haiwan. Mereka antara yang pertama dalam industri mereka berbuat demikian dan untuk menandatangani ikrar PETA.
Mencari untuk kemenangan untuk aktivis-aktivis masuk 1996, apabila Mary Kay berhenti menawarkan bulu menyalut sebagai insentif menganugerahkan untuk tenaga jualannya. Dorongan akhir mungkin satu siri memalukan kartun-kartun yang muncul dalam akhbar di seluruh negara dalam tahun-tahun betul-betul sebelumnya larangan. Dalam 1989 mereka telah dicetak dalam The Night Mary Kay Commandos oleh Berke Breathed. Satu barisan terkenal dari buku itu membaca "Malahan Uzis mereka merah jambu".
Mencari untuk kemenangan untuk aktivis-aktivis masuk 1996, apabila Mary Kay berhenti menawarkan bulu menyalut sebagai insentif menganugerahkan untuk tenaga jualannya. Dorongan akhir mungkin satu siri memalukan kartun-kartun yang muncul dalam akhbar di seluruh negara dalam tahun-tahun betul-betul sebelumnya larangan. Dalam 1989 mereka telah dicetak dalam The Night Mary Kay Commandos oleh Berke Breathed. Satu barisan terkenal dari buku itu membaca "Malahan Uzis mereka merah jambu".
No comments:
Post a Comment