Shu Uemura (植村 秀, Uemura Shū?, 19 Jun, 1928 – 29 Disember, 2007) ialah seorang jurusolek Jepun dan pengasas Shu Uemura kosmetik antarabangsa membariskan yang mana menanggung nama beliau.
Peribumi CareerA Tokyo, Shu Uemura dilaporkan pertama menjadi meminati hairstyling dan membentuk sebagai seorang remaja yang pulih daripada sakit yang teruk dan membuatkan dia terlantar. Dia mendaftar di Tokyo Beauty Academy, menjadi satu-satunya pelajar lelaki dalam satu kelas 130 murid.
Pengalaman pertamanya dalam mekap filem berlaku semasa penggambaran filem 1957 Joe Butterfly, yang sebahagiannya ditembak di Jepun. Uemura meninggalkan Jepun pada lewat 1950-an untuk cuba untuk memecah masuk filem dan televisyen perniagaan mekap.
Waktu rehat yang panjang Uemura menyusul set 1962 filem, My Geisha. Filem tetap membentuk seniman jatuh sakit dan Uemura, yang bekerja sebagai jurusolek Hollywood pada masa itu. Uemura memperolehi sanjungan kritikal untuk berubah pelakon Shirley MacLaine, satu Kaukasia, ke dalam satu wanita Jepun. Dia menerima pujian dari pembuat filem dan tuangannya kedua-dua My Geisha, termasuk MacLaine. Dia tidak lama kemudian menjadi satu daripada artis-artis kegemaran Hollywood. Dia mula bekerja dengan Hollywood terkenal personaliti-personaliti, biasanya seperti perantis jurusolek, termasuk Edward G. Robinson, Frank Sinatra , dan Lucille Ball. Antara kerja dulu pentingnya ialah pada 1965 filem Frank Sinatra, None But Brave.
Uemura membangunkan dan melancarkan produk kosmetiknya pertama dalam 1960. Produknya ialah minyak pembersihan, yang meninggalkan kulit lebih bersih daripada sabun dan juga berfungsi sebagai satu pelembap. Minyak pembersihannya kekal popular di Jepun hari ini. Uemura membangunkan falsafah mekap yang kesihatan kulit pelanggan-pelanggannya sepatutnya aspek paling penting kosmetik. Dia juga percaya dalam mempertingkatkan keindahan alam satu subjek, bukan dengan palsu mencipta ia menggunakan barangan kosmetik.
Uemura kembali ke Jepun dalam 1964 dan membuka sekolah alat solek Shu Uemura, yang mengajar teknik-teknik mekap yang mana dia mempelajari di Hollywood. Dia mengasaskan satu syarikat kosmetik memanggil Japan Makeup pada 1967 dan membuka kedai butik pertamanya di daerah Omotesando bergaya Tokyo. Dia ditukarkan secara rasmi nama syarikat beliau kepada Shu Uemura Cosmetics dalam 1983. Syarikat Uemura mampu mengambil kesempatan ekonomi yang mengalami pertumbuhan pesat dan rasa Jepun untuk produk-produk Kebaratan semasa 1980s. Dalam proses itu, Shu Uemura Cosmetics menjadi satu kuasa utama dalam orang Jepun tempatan dan pasaran kecantikan antarabangsa.
Shu Uemura menjual kepentingan mengawalnya dalam syarikat beliau untuk kosmetik-kosmetik Perancis pembuat L'Oréal dalam 2004 untuk satu jumlah yang tidak diberitahu wang. Bagaimanapun , dia tetap mempunyai daya kreatif di belakang Shu Uemura Cosmetics selepas jualan. Dianggarkan itu mulai awal 2008, Shu Uemura Cosmetics kini membuat kira-kira $100 juta dolar setahun di jualan global di kedai-kedainya di seluruh dunia. Syarikat sekarang mempunyai kedai-kedai di Paris, New York City, London dan Hong Kong, serta kedai-kedai sepanjang Jepun. Garis keluaran syarikat telah berkembang sejak bertahun-tahun termasuk rambut dan produk-produk cara hidup, minyak wangi, bulu mata palsu dan berus alat solek buatan tangan. Dalam proses itu, syarikat Uemura menjadi satu kekuatan budaya dalam beberapa bulan.
Pengalaman pertamanya dalam mekap filem berlaku semasa penggambaran filem 1957 Joe Butterfly, yang sebahagiannya ditembak di Jepun. Uemura meninggalkan Jepun pada lewat 1950-an untuk cuba untuk memecah masuk filem dan televisyen perniagaan mekap.
Waktu rehat yang panjang Uemura menyusul set 1962 filem, My Geisha. Filem tetap membentuk seniman jatuh sakit dan Uemura, yang bekerja sebagai jurusolek Hollywood pada masa itu. Uemura memperolehi sanjungan kritikal untuk berubah pelakon Shirley MacLaine, satu Kaukasia, ke dalam satu wanita Jepun. Dia menerima pujian dari pembuat filem dan tuangannya kedua-dua My Geisha, termasuk MacLaine. Dia tidak lama kemudian menjadi satu daripada artis-artis kegemaran Hollywood. Dia mula bekerja dengan Hollywood terkenal personaliti-personaliti, biasanya seperti perantis jurusolek, termasuk Edward G. Robinson, Frank Sinatra , dan Lucille Ball. Antara kerja dulu pentingnya ialah pada 1965 filem Frank Sinatra, None But Brave.
Uemura membangunkan dan melancarkan produk kosmetiknya pertama dalam 1960. Produknya ialah minyak pembersihan, yang meninggalkan kulit lebih bersih daripada sabun dan juga berfungsi sebagai satu pelembap. Minyak pembersihannya kekal popular di Jepun hari ini. Uemura membangunkan falsafah mekap yang kesihatan kulit pelanggan-pelanggannya sepatutnya aspek paling penting kosmetik. Dia juga percaya dalam mempertingkatkan keindahan alam satu subjek, bukan dengan palsu mencipta ia menggunakan barangan kosmetik.
Uemura kembali ke Jepun dalam 1964 dan membuka sekolah alat solek Shu Uemura, yang mengajar teknik-teknik mekap yang mana dia mempelajari di Hollywood. Dia mengasaskan satu syarikat kosmetik memanggil Japan Makeup pada 1967 dan membuka kedai butik pertamanya di daerah Omotesando bergaya Tokyo. Dia ditukarkan secara rasmi nama syarikat beliau kepada Shu Uemura Cosmetics dalam 1983. Syarikat Uemura mampu mengambil kesempatan ekonomi yang mengalami pertumbuhan pesat dan rasa Jepun untuk produk-produk Kebaratan semasa 1980s. Dalam proses itu, Shu Uemura Cosmetics menjadi satu kuasa utama dalam orang Jepun tempatan dan pasaran kecantikan antarabangsa.
Shu Uemura menjual kepentingan mengawalnya dalam syarikat beliau untuk kosmetik-kosmetik Perancis pembuat L'Oréal dalam 2004 untuk satu jumlah yang tidak diberitahu wang. Bagaimanapun , dia tetap mempunyai daya kreatif di belakang Shu Uemura Cosmetics selepas jualan. Dianggarkan itu mulai awal 2008, Shu Uemura Cosmetics kini membuat kira-kira $100 juta dolar setahun di jualan global di kedai-kedainya di seluruh dunia. Syarikat sekarang mempunyai kedai-kedai di Paris, New York City, London dan Hong Kong, serta kedai-kedai sepanjang Jepun. Garis keluaran syarikat telah berkembang sejak bertahun-tahun termasuk rambut dan produk-produk cara hidup, minyak wangi, bulu mata palsu dan berus alat solek buatan tangan. Dalam proses itu, syarikat Uemura menjadi satu kekuatan budaya dalam beberapa bulan.
No comments:
Post a Comment